Digitális Közösségi Alkotóműhely lehetőségei a Székesfehérvári Szakképzési Centrumban

 

A pályaorientáció, mint folyamat kiemelt feladatként szerepel a Székesfehérvári Szakképzési Centrum tevékenységei között.

Eddigi eredményeink:

 

  • szoftver fejlesztése az egyéni tanácsadás támogatására
  • játékok fejlesztése a pályaválasztással kapcsolatos fogalmak értelmezése érdekében
  • pályaorientációs napok szervezését megkönnyítendő ajánlatok, javaslatok, példák publikálása
  • tantárgyakba beépíthető feladatgyűjtemény létrehozása
  • pályaorientáció témájában négy kötetes, tematikus könyvsorozat készítése
  • pedagógusok felkészítése pályaorientációs tevékenységekre
  • DKA épület létrehozása

 

A Digitális Közösségi Alkotóműhely a GINOP-6.2.3-17-2017-00016. a Szakképzési Intézményrendszer átfogó fejlesztése című projekt keretében valósult meg.

 

  • közösségi tér
  • digitalizáció és emberi kapcsolatok kapcsolódása megvalósul
  • a pályaorientációs folyamat fontos programjainak helyt ad
  • szakmák alapjainak megtapasztalására lehetőséget biztosít
  • tematikus és szabadidős programok lebonyolítását teszi lehetővé
  • központi elhelyezkedése miatt könnyen elérhető(Székesfehérvár, Budai út 45.)
  • akadálymentes

 

1.kép A Digitális Közösségi Alkotóműhely épülete

fotó: Halász Timea

 

Felszereltség:

  • CNC tanuló gép
  • faipari- és
  • fémmegmunkáló eszközök
  • robotika műhely
  • elektronikai műveletek végzésére alkalmas gépek
  • lézergravírozó gép
  • 3D nyomtatók
  • modern varrógépek és egy hímző-varrógép
  • laptop park

 

3., 4. kép A Digitális Közösségi Alkotóműhely belső terei

 

 

Hogyan működik a DKA terem?  

 

A foglalkozások szervezése a Székesfehérvári SzC pályaorientációs referensének feladata. A DKA program elsősorban az általános iskolás 7. és 8. évfolyamos diákjait célozza meg, de a nagyközönség előtt is nyitva áll.

A diákok érkezés után pályaorientációs foglalkozáson vesznek részt, mely előkészíti a nap fő részét. Rövid szünet után csoportokba rendeződve minden munkahelyszínen 30 percet töltenek el a gyerekek, ahol szakmai oktatók irányításával tevékenykednek. Kreatív feladatokon keresztül mutatják be a technikumokban tanulható szakmákat. Az elkészített produktumot hazaviszik a diákok. A program egy délelőttöt magába foglal.

A nap menete rugalmasan alakítható a felmerült igények szerint.

 

DKA terem programjainak előnyei

 

Tervezhető, egész évben rendelkezésre áll 

 

 

Egész évben elérhető, egyeztetett időpontban igénybe vehető szolgáltatás. A pályaorientáció folyamatába rugalmassága miatt könnyen és hatékonyan beilleszthető. Az általános iskolának nem kell ragaszkodniuk a pályaorientációs naphoz a látogatás megszervezésekor. Egész évben folyamatos elérést biztosít a DKA. Bármikor foglalható az időpont, szervezhető a program.

 

Hatékony 

 

Mivel minden diákhoz tapasztalati szinten jutnak el az alaptevékenységek, kiderülnek a szakma előnyei – hátrányai.  Saját benyomásuk alapján ki tudják választani, mi keltette fel kíváncsiságukat, mi érdekelte őket a legjobban. Igény merülhet fel a tanulókban a további ismeretszerzésre.

 

Közvetlen elérést biztosít a tanulók felé 

 

A DKA terem minden helyszínén az előkészített feladatokat mindenkinek meg kell oldania. A 30 perces időkeret biztosítja, hogy kellő mélységben belelássanak a diákok egy-egy szakmai programba. A szaktanárok az alkotói folyamat során közvetlenül tudnak segíteni a gyerekeknek. Azok is tapasztalatot szereznek, sikerélményhez jutnak, akik visszahúzódóbbak, félénkebbek társaiknál. A szaktanárok látják, kinek könnyű és természetes a feladat végrehajtása, ki milyen vérmérséklet szerint dolgozik.

Azonnal tudnak visszajelzést adni a gyerekek részére, akikben tudatosítják a látottakat.

 

Műhelylátogatások előkészíthetők

 

A Digitális Közösségi Alkotóműhelyben szerteágazóak a lehetőségek, igény szerint változtatható a programterv. Többszöri látogatás esetén más-más foglalkozások szervezhetők. A Ház programjai előkészítik  üzemi-,  és munkahely látogatásokat.

 

 

Lakóhelytől független elérés 

 

Vidéki iskolák is könnyen becsatlakozhatnak a programba. A DKA központi elhelyezkedése által megközelítése egyszerű. Vasúton vagy autóbusszal érkezve is gyorsan elérhető.

 

A pályaorientációs folyamatba jól beépülnek az megszerzett ismeretek 

 

Az átélt tapasztalatok alapján a diákok önismeretre és szakmaismeretre tesznek szert. Az ezután igénybe vett egyéni tanácsadás során könnyebben, magabiztosan tudnak önmagukról beszélni. Határozottabbak, céltudatosabbak lesznek. Ezen tulajdonságok birtokában könnyebben ki tudják választani azokat az intézményeket, melyek érdeklődésüknek megfelelnek. Megértik a folyamat lényegét, képesek lesznek megalapozott szempontok szerint választani továbbtanulási irányt. Nem befolyásolják pillanatnyi benyomások a végső döntés meghozatalát.

 

5.,6.,7. kép Foglalkozások a Digitális Közösségi Alkotóműhelyben